Friday, December 29, 2006

nyt on ollu blogi päivittämättä vuosituhansia. PItää kirjottaa pitkästi.

toivottavasti muistan kaiken.
Alkukevennys: kurlutteleva lintu

Australian kesä on kuumenemaan päin ja asteet hyppii jo lähellä neljää kymppiä. Alle kolmenkympin mennään harvoin. Hiki virtaa ja liha tummuu nimittäin. Kohta vanhat vaihtarit lähtee kotiin ja tulee uusi satsi eteläiseltä pallonpuoliskolta. Odotan uutta satsia kovasti. Haluan tulla niitten kansa hyväksi ystäväksi ja olla tukena. En tiedä olenko vaan höppänä vai olivatko nämä nykyiset jotenkin aika valju tuki sillon, kun me tultiin. Varmaan se on vaan minä, kun oon tottunu semmosiin hienoihin ystävyyksiin siellä kotosalla. Täällä sanotaan, että on mahtava kaveri, kun tapaa toisen kerran viikossa ja puhuu säästä. huhhuh.

Muutama viikko sitten sain KAMERAN! siis nikon d50 päjähti postilaatikosta syliin ja olin aivan ällikällä lyöty. Zoomiobjektiivin siihen voisin vielä hommata, mutta niinhän se on, että ihminen tekis kaikenlaista, jos olis rahaa. Olin sitten kuvailemassa läheisen lammen rannalla auringon laskua ja öistä kaupungin siluettia, kun yhtäkkiä tuli puhelu. Otin puhelun. Puhelu sanoi, että se on Chris from South Africa ja että se haluaa mut mukaansa, kun menee asumaan rannikolta parinkymmenen kilometrin päässä olevalle Rottnestin saarelle. Puhelu sanoi, että sen hostäiti on Rottnestilla matkaoppaana ja siksi siellä on kaikki maksettu ja minä olin ainoa vaihtari, joka ei ennen ollut käynyt siellä. No sitten puhuin omille hostvanhemmilleni ja parin päivän päästä olin lautassa, jossa luki, että Rottnestille.

Rottnest on hyvin kuuluisa matkakohde ja sieltä löytyy aivan mahtavai rantoja ja kauniita maisemia. Rottnest on myös se paikka, missä ihmiset on kokoajan humalassa ja huutavat niskat kekassa kaikenlaista rivoa ja välillä muutakin. Rottnestille ei hyväksytä autoja yksityiskäyttöön vaan ainoat autot, mitä siellä huristaa ovat huoltotarkoituksiin. Siellä siis kaikki menee pyörällä joka paikkaan ja mun mielestä se olikin oikein mahtavaa. Ajoinkin siellä vähintään 12kilometriä päivässä. Olisin ajanut enemmänkin, mutta Chris ei jaksanut koskaan tehdä mitään ja änisi, että ei enempää, Minä olin ihan taivaissa ja mietin, että tämä on minun unelmaa.

Chrisin hostisä on kova kalamies ja tiesi kaikki parhaat kalapaikat. Sillä oli onget ja kaikki vehkeet. Ajettiin pyörillä johonkin ihme mutkaan ja käveltiin ihme puskan läpi johonkin kalliorannalle ja käveltiin pitkästi riutalle polvia myöten mereen seisomaan ja kalastettiin riutan reunalta. Saatiin paljon silliä ja kaikkia pieniä kaloja. Tai pieniä ja pieniä... semmosia, että Suomessa, jos sais semmosen ahvenen ni olis ihan onnensa kukkuloilla, mutta meressä on paljon suurempiakin kaloja. Kaikki syötävät kalat oli aika tylsän näkösiä verrattuna siihen mitä sieltä välillä tuli. Eli syötävät oli harmaita ja normaaleita ja sitten oli kaikkia ihmeellisiä punaisia ja värikkäitä kaloja, mutta niissä oli joko jotakin myrkkyä tai liikaa ruotoja ja ne heitettiinkin takasin. Yhellä kertaa käveltiin semmosen riutta"sillan" päähän oikein pitkälle sinne merelle ja ihan siitä kuuden metrin päästä ui kolme villiä delfiiniä. Näin delfiinin myöhemminkin, kun uitiin semmoisessa poukamassa, mutta se oli tosi kaukana. Sillä kalastuskerralla siihen ihan meidän taakse lensi pelikaani ja minä sain kalan ja se pelikaani hyökkäs mun kimppuun ottamaan sitä kalaa. Menin ihan kauhusta sekasin ja mätkäsin sitä vavalla ja sitten sen pysy kauempana ja otti kalat vaan, jos sille heitti niitä ja so se tuli liian lähelle sen sai kauemmas, kun potkas vettä sen päälle.

Sitten siinä riutalla seisoessa tuntu semmonen kumma paine nilkassa ja luulin, että siinä on jotain merilevää, kun kuitenkin seisottiin reisiä myöten meressä ja katsoin alas niin mun jalan ympäri oli kietoutunut mustekala. Voi kauhea, kun pelästyin sitäkin. Se on nimittäin niin, että kun suomalainen näkee mustekalan jalkansa ympärillä, ei ekana tule mieleen, että tuohan on vaan mustekala ja , että eihän se voi mulle mitään pahaa tehdä. Ensimmäinen ajatus menee näin: AAEERRGHAJR*W!A!!!!!? ja toinen ajatus menee, että ei herranjumala, siinä on silmä ja lonkeroita!!!!!setappaa minut!!. Ja siinä vaiheessa on jo riehunut ja pomppinut niin, että se mustekkala on jossain rytyssä ja kyrtyssä ja miettii, että mitä ihmettä tapahtui. Chrisin hosisä otti puukon ja sitten me piiritettiin se mustekala ja se tappo sen. Se leikkas siitä sen pääösan pois ja jäi vaan semmonen rinkula, mistä lähti lonkerot, jota sitten rannassa mätkittiin kallioon niin kauan, että lonkerot ei enää tartu mihinkään ja sitten se paistetaan ja syyvään pois. NAM.

iltasin kalastettiin sitten siitä Rottnestin lauttalaiturilta ja ei sieltä oikein saatu mitään, mutta sitten mun ongen kimppuun kävi semmonen kummallinen mölli, joka ei millään meinannut pysyä siinä kiinni. Sain sen kuitenkin muutamaksi hetkeksi pinnan yläpuolelle ja sehän oli kalmari. Semmonen pikkunen ihme muljukka ja se suihkautti oikein musteet ja kaikki siinä pinnassa. Onneks se kuitenkin osotti eri suuntaan ja musteet meni hukkaan. Chrisin hostisä laitto omaan onkeensa kalmarin kalastuskoukun, eli semmosen häijyn näkösen pelin, jossa on kaks ryhmää koukkuja, jotka osottaa kaikkiin suuntiin ja minä nostin oman syöttini pois vedestä ja laitettiin se häijy aparaatti sinne veteen ja se kävi heti se kalmari siihen kiinni. Se grillattiin seuraavana päivänä lounaaks, sitten, kun oli puristeltu ja pesty siitä musteet pois.

Rottnestilla asuu tuommonen kummallinen elukka, kun quokka. Quokat on pieniä suunnilleen kissan kokosia kengurun sukulaisia, jotka pomppii ympäriinsä ja niitä on saarella aivan mielettömästi. Ihmeellistä on kuitenkin se, että Quokkia ei tavata muualla. Tai kuulin, että etelässäpäin on joku toinen saari, jolla on pieni quokkakanta, mutta muualta ei sitten kyllä löydy yhtään. Quokistä tuli heti mun lempielukoita, kun ne vaan näyttää niin höpöiltä, ettei oo mitään rajaa. Niille ei voi syöttää mitään, kun niille tulee ripuli ja ne kuolee. Sitten ne vaan menee joka paikassa ja yks tuli meidän bungalown sisäänkin. Sitten ihmeteltiin, että miten helkutissa sen saa pois, kun niiden nostamisesta saa sakkoja ja ne on muutenkin kauhean suojeltuja elukoita.

Quokista rottnest on saanut nimensäkin. Hollantilaiset, kun tulivat tänne niin luulivat quokkia ylisuuriksi rotiksi ja kutsuivat saarta sitten rotanpesäksi, eli Rottnestiksi.

Snorklailtiin myös riutoilla ja kaikenlaisia kaloja ja koralleja näkyi. Pallokaloja ja kissakala ja ihan kaikkea hurjaa. Aivan mahtavaa. Jotain aivan mieletöntä koko Rottnest. Makso mulle nolla rahaa ja vaikka oliskin maksanu ni yheksän hengen bungalown saa vuokrattua kolmekymmentä euroa yö.

Kävin myös tästä Perthistä etelään tai varmaan itään tai johonkinpäin olevalla valtavalla alueella nimeltä Swan Valley. Swan Valleyssä kasvatetaan valtavasti viiniä ja siellä on huikeita viinitarhoja ja jos ostatte Länsi-Australialaista viiniä on aika kova todennäköisyys, että se tulee swan valleyn tarhoista. Muutama kuva:

Austraalian joulu oli KUUMA!. siis oikeasti oli todella kuuma. Ilmastointi oli rikki ja lämpötilat pomppi 37 celsiuksessa. huhui. ja Täällä mun hostkotona kävi kauheasti vieraita. Täällä vietetään joulua 25. päivä. Tai sillon avataan lahjat ja syödään hyvin. Ja onhan se loogista, kun joulupukin on kerettävä kuitenkin joka paikkaan ni onhan se hyvä Suomesta alottaa 24. päivä ja sitten tulla Australiaan 25. Eli aamulla herättiin ja syötiin maukas kananmuna pekoni, paahtoleipä ja papu -aamiainen ja sitten röhöteltiin ihan omassa rauhassa ja toivoteltiin hyviä jouluja ja minä seisoin keskellä katua ja mietin, että ei helevetti tämä on muuten joulu ja papukaijat lenteli ja palmut huijui. Päivällä availtiin lahjat ja sitten tuli Hostisän suku kylään ja syötiin koko ilta herkkuja. Oli naudanpaistia, kalkkunaa, mustekalaa, lohta, simpukkaa, katkarapuja, semmosta hummerin sukulaista, mitä kalastetaan täällä, salaatteja ja kastikkeita ja perunoita ja kaikkea. Söin hyvin ja oli mukavaa.

Seuraavana päivänä tulikin sitten hostäidin suku ja otettiin uudelleen, mutta syötiin ruoka lounaana illallisen sijaan. Tuli siis syötyä aivan mieletön määrä ruokaa kahden päivän aikana. NAMhuh. Käytiin sillon 26. myös parilla rannalla kattomassa, miten monet täällä juhlistaa jouluaan. Otin muutamat kuvat, että näätte miten joulu täällä onkaan.

Sain kauheasti lahjoja. Oon siis ollu erityiskiltti. Jeejee. Sain pari suomipakettia, jotka oli mahtavia. Niissä oli Suomen karkkeja jotain suomalaisia lehtiä, et on suomea luettavaksi. Sitten oli myös marimekon paita. Se on semmonen mustavihreä. Tosi mahtava. kiitos orimattilan pukille siitä. Sitten sain katutaidekirjan, jossa on valokuvia graffiteista ja muusta katutaiteesta kaikkialta ympäri maailmaa. Se oli semmonen kirja, jonka meinasin ostaa ite jo aikasemmin, mutta sitten sainkin sen joululahjaksi. Siellä on muutama oikein tosimahtava tekijä ja eihän siinä sillon. Sitten sain A3 kokosen luonnosvihon, jossa on ruskeata paperia ja 40 lyijykynää. Sain myös vielä semmosen kalliin vesivärisetin. Eli tosi hyvät lahjat. Ei sukkia, eikä kalsareita.

Seuraavaan perheeseen muutan kuudes päivä. Kävin siellä eilen ja oli ihan mukavan näkönen paikka. Niillä on uima-allas ja sehän on pääasia eikö vaan? Vähän semmonen höpöperhe ne taitaa olla. Tai semmosia munattomia ihmisiä. Poika on semmonen hassu hartiaton nörtti. Ei tietokonenörtti vaan semmonen nörtti vaan. Se opiskelee apteekkariks ja sen kaverit opiskelee lakimiehiks. Niillä on kaikilla silmälasit ja kaikki perusnörttityypit täyttyy. Eli yks on laiha pitkä tummahiuksinen kaveri, jolla ei oo hartijoita ja yks on pieni japanilainen poika, jolla on valtavat silmälasit ja yks on lihava kaveri, joka laulaa tenorina jossain orkesterissa ja sen hiukset on punaset ja sen naama on punanen ja yks on semmonen, jolla on mustat vaatteet ja se kuuntelee tietokonemetallia. Hassuja ovat. Mutta kyllä mulla tulee siellä mukavaa olemaan, siitä ei oo huolta ollenkaan. Sitä oppii viihtymään kaikkialla, kun vaan asennoituu ja osaa katella tilanteita vähän arvioiden.

Kirmaan nyt unten maille, mutta kirjotelkaa kommentteja ja toivottavasti vielä jotkut lukee tätä, kun oon aika kauan ollu kirjottamatta.

Uudistin valouvagalleriani kokonaan. Otin vanhat huonot pois ja muokkasin parhaat uudestaan ja laitoin valtavan möjäyksen uutta kampetta sisään.

Oon myös piirtäny kauheasti:

-Heippa ja hyvää uutta vuotta!

loppukevennys: mököttävät linnut

nam

varmaan kauheasti kirjotusvirheitä, kun ei oikein tuu suomea kirjotettua ja kirjotan tätä aika myöhällä.. olokoot.

5 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Ma kayn kylla joka paiva katsomassa etta ootko hillunu siella lannessa ja sainpa sitte hihkasta riemusta ku oot hillunu!

6:37 PM

Eipä täällä korvessa muutakaan tekemistä oo ku lukee nuita sun juttuja..eikä sillä, kivvaahan se on. Vähän tullee katteellinen olotilanne nuista sun kalmareista, hihhulipelikaaneista ja jumborotista, mutta on niitä isoja jyrsijöitä täälläki.. Ja paljon ruokaa saa syödäkseen myös täällä jouluna. Hyvvää uutta vuotta vaan sinne..ja mää sain joululahjaks kalsareita ja sukkia..eikä niissä mitään vikaa oo..kai.

12:52 AM
Anonymous Anonymous said...

Joo, minä en nykyään käytä tietokonetta, tein parannuksen, mutta luen näitä joskus, minä oisin hukuttautunut, jos tommonen mustekala ois minuun koskenut, pikkusena kiroilin Annelille mahottomasti, kun hevosjuotikas oli jalassa, ja Anneli riemastu. Mutta minä oon kattonu telkkaria ja syöny ja telkkarista tuli parit rare exportsit tuossa joulun alla tai päällä, ja oli ihan hauska kattoa niitä. Ja huomenna on uusvuos tai ainakin sen aatto, ja meillä on säilötty raketteja, kun yks paketti jossa oli 6 rakettia, oli maksanu 67, ja ne näytti vanhalle. Mutta kiva, kun on kivvaa, ja kävin tänään kahesti kakilla, hyvät kuvat

1:39 PM

Tosi jouluisen näköisiä kuvia. Delfiinit ja pelikaanit on varmasti hienoja. Kalmarit ei ole niin hienoja. Tai on nekin hienoja, mutta ne tappaa. Tai jos eivät tapa, niin näyttävät ilkeiltä.

3:34 AM
Anonymous Anonymous said...

geographic heavily began unison queensu prejudice filler halves store outrage pester